Conservator Journal
Консерватор

ПОЛІТИКА ТА ВІДЕОІГРИ

Не знаю, як у вас, але в дитинстві автора відеоігри були просто розвагою. Нікого особливо не цікавили закладені там ідеї. Всі катсцени (ролики, в яких пояснювався сюжет) пропускались, аби перейти безпосередньо до гри. Пізніше такі люди як я почали цікавитись політикою та споживати "політичне" мистецтво. Проте відповідні відеоігри були втрачені.

Ця стаття — короткий перелік найбільш популярних ігор з політичним підтекстом. Звичайно він неповний та банальний, можете не писати про це в коментарях. Крім цього, ми не будемо писати про будь-яку відеогру, де хоч якось зачіпаються політичні теми. Торкнемось тільки тих, які намагались донести біль-менш цікаву думку з політичної філософії.
Fallout: New Vegas
Ця гра — альфа і омега політичної філософії в іграх. Саме з неї легше всього увійти в світ "політичного геймінгу".

Якщо коротко, то сюжет такий: у США ядерна війна з Китаєм. Після цього починається класичний постапокаліпсис з мутантами, племенами та бандами.

У New Vegas існують три основні фракції: Ново-Каліфорнійська республіка, Легіон Цезаря та містер Хаус. Всі вони воюють за дамбу Гувера — джерело електрики на радіоактивних пустошах. Так як це РПГ, то гравець може обрати будь-яку фракцію.

НКР — спроба відтворити довоєнний стан справ з демократією, податками, громадянськими правами та регулярною армією. У них навіть є Президент.

Легіон Цезаря — військова диктатура з естетикою Давнього Риму. Розширюється за рахунок завоювання та асиміляції інших племен. Високо цінується військова доблесть. Практикується рабство та суворий патріархат. Напевно ця фракція є найбільш цікавою у всій грі. Її лідер та засновник — Цезар, колишній громадянин НКР, що потрапив у полон до дикунів. Він навчив членів племені, як правильно воювати та зайнявся геноцидом та завойовуванням найближчихплемен. Проте цікаве не дикунство та жорстокість Легіону. Просто діамантом слугує мотивація Цезаря. В грі є діалог, де Цезар пояснює, що прочитав Гегеля та проникся думкою про тезу-антитезу-синтез. Він вважає, що у ліберально-демократичної НКР є недоліки. Аби їх виправити, він створив рабовласницьке та деспотичне суспільство, як повну антитезу Республіці. В результаті їх боротьби повинен вийти синтез, що прибере недоліки обох систем.

Містер Хаус — це фракція з однієї людини. Комп'ютерний геній за допомогою розрахунків передбачив ядерну війну та підготувався до неї. Він перемістив своє тіло в капсулу та прожив так багато років. Він є правителем Стріпу, району колишнього Лас-Вегаса, в якому перебували найбільш потужні казино. Ідеологія Хауса — розвиток технологій. Себе він оточив "сек'юритронами" — роботами, що охороняють порядок біля казино.
BioShock
Культове творіння геймдизайнера Кена Левіна. Тут політичній філософії присвячена вся серія. Перші дві гри — критичне переосмислення творчості і філософії Айн Ренд, а BioShock Infinite — критика ультраконсервативного суспільства.

Сюжет перших двох частин крутиться навколо підводного міста «Rapture» («Захват»), точніше навколо його залишків. На самому початку першої частини, при «зануренні» в це місто гравця зустрічає запис промови його засновника, який намагається прояснити ключові принципи, якими він керувався при заснуванні цього міста. Текст промови такий :

«Я Ендрю Райан, я тут, щоб задати вам одне питання: чи не має людина права на зароблене важкою працею? Ні, говорять нам в Вашингтоні, все належить бідним. Ні, говорять нам в Ватикані, все належить Богу. Ні, говорять нам в Москві, все належить всім. Я відкинув ці відповіді. Замість цього я обрав дещо інше. Я обрав неможливе. Я обрав...«Rapture». Місто, де художник не боїться цензора, де велике не обмежене малим, де вченого не зковує святенницька мораль… Rapture може стати і Вашим містом також»

Ендрю Райан – емігрант з СССР до США, який спочатку носив ім'я Андрія Раяновського. В еміграції спромігся збагатитись на виробництві сталі. Після бомбардування Нагасакі та Хіросіми переконався у вбивчості генія, який працює на чужі інтереси. Після чого і заснував підводну ідилію, яка, по задумці засновника, мала слугувати пристанищем для художників, вчених, багатіїв. Тобто всіх людей, які творять певні матеріальні блага та постійно відчувають на собі гніт з боку паразитичного соціуму, який тільки і хоче того, аби змусити «творців» ділитися. Біографія Раяновського — суміш біографії самої Ренд та героя її книги «Атлант розправив плечі».

Потуги Левіна в критику звинувачують у непослідовності. Крах об'єктивістського ідеалу стався через додання до об'єктивізму невластивих йому частин. Наприклад, однією з причин занепаду «Захвату» стала поява в ньому чорного ринку. Тобто якась підприємницька активність все ж таки була заборонена, що є досить дивним в рамках ідеології об'єктивізму.
В останній, третій частині, Левін показує нам критику занадто заідеологізованого релігійного суспільства, яке крутиться навколо фігури свого лідера Захарі Комстока.

Події гри відбуваються в 1912 році в вигаданому літаючому місті Колумбія. На перший погляд місто видається ідилічною стім-панковою версією Америки 20-их років. Насправді ж під керівництвом Комстока в Колумбії склалося псевдохристиянське утопічне суспільство, яке поклоняється самому Комстоку як пророку, а батькам-засновникам США як святим.

Окрема роль тут виділяється критиці расизму. Расизм і елітаризм, перевага білих над «кольоровими», багатих над бідними, зведені урядом в ранг закону. Заради інтелектуальної чесності автор додав карикатуру на ліві робітничі рухи. Під час подій гри Колумбія знаходиться у стані громадянської війни між правлячими «Засновниками» та бойовиками робітничого руху «Голосу народу». І цей рух виявляється теж не таким білим і пухнастим, як очікуєш від сучасної гри.
Assassin's Creed
Напевно найнудніша серія ігор з точки зору політичної філософії. Глобальний сюжет розповідає про боротьбу двух таємних спільнот: асасинів і тамплієрів протягом всієї історії людства.

Тамплієри вважають, що природні бажання людей — деструктивні. Аби виправити цей недолік, вони хочуть домогтись влади та рятувати людей від самих себе.

Асасини ж навпаки перш за все цінують свободу. Їх світогляд скоріше можна охарактеризувати, як лівацький. Взагалі, в рамках цієї історії їх сприймають, як борців проти всього поганого. Наприклад, в 3 частині, яка присвячена війні США за Незалежність, асасини виступають за штати. У частині про Французьку революцію за революціонерів. Асасини в Росії взагалі є "Народною волею".

На фоні всього цього є якийсь більш глобальний сюжет про древні цивілізації, але це не так цікаво з точки зору політики.
Чому так мало?
Насправді у відеоіграх дуже багато політичної філософії, але вона досить нудна та банальна. Наприклад, сценаристи чомусь люблять бунтувати проти расизму.

Цю тему піднімає Deus Ex (там "расизм" у відношенні до людей с протезами) або Detroit: Become Human (там люди на букву "Н" — це роботи).

Скоріш за все цікава політична філософія просто невигідна з маркетингової точки зору. Не те, що вона відлякує людей. Просто час, витрачений на вшивання складних концепцій в сюжет, не виправдовує себе. Люди просто не помітять цього.
10/04/2021
~
Поділитись